Nataal - editie 41
26 NATAAL .nl COLUMN MARGIT Vragenlijst Net als in de rest van de gezondheidszorg rukken ook in de ver- loskunde de uitgebreide vragenlijsten op. Hoe handig is een online intakeformulier niet voor een verloskundige? Je krijgt alvast een beeld van de zwangere nog voordat ze tegenover je zit. Voor goede geboortezorg moet je toch ook veel weten over de zwangere? Wat is er gemakkelijker dan dat de vrouw en haar partner alvast thuis de relevante feiten invullen? Het is maar wat je onder relevante feiten schaart. Sommige verlos- kundepraktijken laten hun vragenlijsten behoorlijk uitdijen, zo blijkt als je even online rondkijkt. Waarom bijvoorbeeld al laten aankrui- sen of iemand fulltime of parttime werkt? Waarom alvast een vraag stellen als ‘bent u ooit in aanraking geweest met geweld?’ of ‘heeft uw partner kinderen uit een eerdere relatie?’ Interessant was ook een meerkeuzevraag over de intentie achter de zwangerschap. Je kon als invuller kiezen uit ‘gepland’, ‘ongepland’, ‘ongepland, wel gewenst’ en ‘ongepland, maar niet specifiek gewenst’. Margit Kranenburg Zorgjournalist Beeld: Charlotte Visser Wat moet je als zwangere als de praktijk van jouw keuze je direct opzadelt met een ellenlange reeks vragen? Als je het document kunt uitprinten, is het nog te doen. Dan sla je gewoon wat vragen over en krabbel je er bij andere vragen misschien juist wat informatie bij. Wat als je van het systeem geen vraag mag overslaan? Of als je alleen kunt kiezen tussen ‘ja’ of ‘nee’? Bij één praktijk had de sitebouwer overal de optie ‘ja’ ingevuld. Voor het gemak? Als je niet heel alert de juiste zaken op ‘nee’ zette, kwam je daar als op z’n minst als drugs- gebruikende alcoholist uit de bus. En dat dus allemaal vóórdat je je verloskundige hebt ontmoet. Voordat je weet of je wel een klik voelt. Matigen, zou ik de verloskundigenpraktijken willen aanraden die al voor dat eerste persoonlijke contact meer dan het noodzakelijke vragen. Voor het vertrouwen en voor een goede gezamenlijke start. Zorgverleners kunnen in een een-op-een-gesprek een prima beeld krijgen van een vrouw én tegelijk screenen op kwetsbaarheid. Want daar is het bij veel vragen natuurlijk om te doen. Matigen is ook handig tegen vragenlijstmoeheid. Want die lijst van de verloskundige is de eerste van vele wanneer je eenmaal een kind krijgt. Ook het ziekenhuis en de kraamzorg kunnen er wat van. En dan moeten de contacten met het consultatiebureau nog starten. De antwoordenhonger dáár is bijna niet te stillen. Maar dat is weer een heel ander verhaal. n Zorgjournalist Margit Kranenburg verwondert zich over de ontwikkelingen en de belangen in de geboortezorg.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1