Nataal - editie 47

???????? 30 NATAAL .nl COLUMN MARGIT Gepolijst Dat klassieke kiekje van een kind nét nadat het op de wereld is gekomen. Dol ben ik erop. In de armen van een verwilderde moeder. Het verkreukelde gezichtje, soms met afzakkend mutsje. Zo’n kiekje gemaakt in het ‘gouden uur’ door de beduusde vader. Die er niet aan dacht om het T-shirt van de moeder even recht te trekken, die handdoek uit het zicht te halen of de juiste lichtinval te gebruiken. De baby staat erop, dát is het wereldwonder. Trots en onbewust schaamteloos tonen ze kraambezoek de beelden. Helaas wordt het genre van deze intieme kiekjes ernstig bedreigd. Ouders willen mooi beeld om direct digitaal te delen en bereiden zich gedegen voor. Zit er mascara in de ziekenhuistas? Iedereen effen en neutrale kleding aan? Wat wordt de achtergrond op Insta? Met een filter en na wat bijsnijden debuteert de pasgeborene gepolijst op de sociale media. Het kan nog gelikter. De laatste jaren timmeren professionele ge- boortefotografen enthousiast aan de weg. Ze hebben zich verenigd, maken afspraken met ziekenhuizen en verloskundigen. Ze benadruk- Margit Kranenburg Zorgjournalist Beeld: Charlotte Visser ken dat niemand last heeft van hun aanwezigheid. Nee echt, we zijn als een vlieg op de muur. Wij weten onze plaats. Ze maken een complete geboortereportage, met een spannings- boog, volgens een script. Het opvangen van de weeën, de partner die ondersteunt. Opperste concentratie bij de vrouw. En daar is dan de baby. Een close up van een klein handje, grote handen erbij. De ontmoeting is vastgelegd. Geboortefotografen vinden dat hun werk verder gaat dan een mooie herinnering voor later of een perfect plaatje op de sociale media. Ze leggen uit dat ze toegevoegde waarde bieden, voor de verwer- king. Want een vrouw vergeet momenten, zeker als er medisch moet worden ingegrepen. Een reportage voor later helpt dan, is hun idee. En zo leggen ze een algemene vernislaag over de unieke eigen beleving van een vrouw die moeder wordt. Op een bevalling kun je je niet voorbereiden, het loopt altijd anders dan je verwacht. Hoe dan ook is het een onvergetelijke ervaring. Waarom een vreemde met een lens erbij? Iemand die na afloop bewerkte beelden levert voor de buitenwereld. De eigen kiekjes bieden een totaal andere intimiteit. Daarop zie je de ontreddering, de onflatteuze sporen van het slagveld dat een beval- ling ook is. Maar ook en bovenal de openbaring dat een mooi plaatje er niet toe doet. Want kijk dan, er is een echt mens bijgekomen. n Zorgjournalist Margit Kranenburg verwondert zich over de ontwikkelingen en de belangen in de geboortezorg.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1